Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

Oslo er topp 10 ledende by i verden!

 

Hvordan oppfattes Oslo og regionen i resten av verden? Det svarer Oslo: State of the City rapporten på, og 2024 versjonen er nå lansert.
Ved hjelp av å vurdere over 800 undersøkelser fra verden over, kan vi få en oversikt om hvordan Oslo sammenlignes og konkurrerer på internasjonalt nivå. Dette gir oss innsikt i hva som bør forbedres, hvor våre svakheter er, og ikke minst hva vi fortsett bør jobbe for å opprettholde.

Last ned: Oslo:State of the City rapporten

Graf med 20 byene som oftest er listet som best i 2023, Oslo er nummer 10

Oslo fortsetter å bli mer synlig og internasjonalt anerkjent

Oslo har kommet styrket ut av pandemien sammenlignet med de fleste byer. I 2024 er byen oppe på 29. plass i verden når det gjelder samlet prestasjon, og 11. plass i Europa, basert på resultater og andel undersøkelser byen er vurdert i.

Områdene byer konkurrerer innenfor er de områdene Oslo har en fordel innenfor: levekår, bærekraft, karriereutfoldelse og enkel reise. Samlet sett blir Oslo stadig mer attraktivt for investorer, fagfolk, studenter, arrangementer, og spesielt besøkende.

Oslos innovasjonsøkosystem begynner å markere seg. Utviklingen av vitenskapsmiljøer, maritim næring, oppstartsbedrifter , og tilgjengeligheten av risikokapital har gradvis økt mer enn andre byer. Oslo får også mer oppmerksomhet og hyllester for sin kultur enn tidligere, og bruken av ny teknologi skiller seg ut.

Dette har resultert i at Oslo blir mer vurdert i større undersøkelser i de siste årene, og Oslo er nå oftere listet som en topprangert by, enn noen annen by i verden av sin størrelse.

Last ned: Oslo:State of the City rapporten

 

Hvorfor er synlighet viktig?

Internasjonale steds- og byrangeringer er viktige for stedsmarkedsføring, omdømme og internasjonal profilering av flere grunner:

  1. Det gir synlighet og oppmerksomhet: Rangeringer som inkluderer steder og byer får stor oppmerksomhet fra både media og potensielle besøkende. Å bli rangert høyt i slike lister kan gi destinasjonen ekstra synlighet, som kan tiltrekke flere turister, investorer, studenter eller arbeidstakere.
  2. Det sikrer tillit og troverdighet: Når et sted blir rangert høyt av anerkjente organisasjoner eller publikasjoner, øker tilliten og troverdigheten til destinasjonen. Folk stoler ofte mer på anbefalinger fra uavhengige kilder enn direkte markedsføring.
  3. Øker konkurranseevne: Å oppnå en høy rangering sammenlignet med andre destinasjoner kan gi stedet en konkurransefordel. Potensielle besøkende og investorer kan bli tiltrukket av steder som rangerer høyt, og dette kan bidra til å tiltrekke turisme, investeringer og forretningsmuligheter.
  4. Påvirker beslutninger: Mange reisende tar beslutninger om hvor de skal reise basert på rangeringer og anmeldelser fra andre reisende eller eksperter. Å bli rangert høyt kan derfor ha en direkte innvirkning på beslutningene til potensielle besøkende. Det kan også påvirke lokale beslutningstakere om satsninger og intitativer for å forbedre noe.
  5. Fremmer stolthet og identitet: Å bli anerkjent som en av de beste destinasjonene kan bidra til å styrke stoltheten og identiteten til befolkningen. Dette kan føre til økt lokal støtte til byutvikling og de besøkende.

Samlet sett kan internasjonale steds- og byrangeringer være svært viktige verktøy for stedsmyndigheter og destinasjonsmarkedsførere for å øke synligheten, tiltrekke besøkende og investorer, og styrke omdømmet og identiteten til destinasjonen.

 

Om Oslo: State of the City rapporten

State of the City er en gjennomgang utenfra og inn av hvordan Oslo og Osloregionen sammenlignes og konkurrerer internasjonalt, bestilt av Oslo Business Region som eies av Oslo kommune.