Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

NHO setter utenlandsk kompetanse på agendaen

Hvordan kan Norge posisjonere seg i en stadig tøffere konkurranse om kompetent arbeidskraft? Dette spørsmålet sto sentralt under frokostmøtet arrangert av NHO i forkant av NHOs årskonferanse. Arrangementet samlet mange fra både næringsliv og offentlig sektor, mens mange fulgte med via stream, og ble en arena for å diskutere hvordan Norge kan bli mer attraktivt for internasjonale talenter.

 

Et presset arbeidsmarked
Tall fra NHO viser at 6 av 10 bedrifter mangler arbeidskraft. Samtidig står Norge overfor en demografisk utfordring: stadig færre nordmenn i arbeidsfør alder. Skal vi klare å møte behovene, må vi kanskje se lenger enn våre egne grenser. Mens både de nordiske landene og EU allerede har lansert strategier for å tiltrekke og beholde arbeidskraft fra utlandet, har Norge ingen tilsvarende tiltak.

På frokostmøtet fikk Osloregionens Mari Strømsvåg stå for hovedinnledningen hvor hun fokuserte på behovet for at Norge må begynne å «selge seg selv» internasjonalt slik at flere vet om mulighetene som finnes i Norge. Strømsvåg foreslo på vegne av Osloregionen at dette oppdraget bør ses i lys av Innovasjon Norges ansvar og rolle i arbeid med å tiltrekke turister, bedrifter og investorer til landet, og «Work in Norway» kan naturlig ligge der. Det er tydelig at Norge ligger bak de andre nordiske landene, men det er likevel mange regionale og lokale initiativ som man kan se til for inspirasjon, og på arrangementet fikk både Rogaland og Agder innlede om deres utfordringer.

Screenshot av PPT fra frokosmøte
Norge ligger dårligst ann sammenlignet med de andre nordiske landene.

Eksempler til etterfølgelse
Gjennom innlegg fra både bedrifter og offentlige aktører ble det presentert konkrete eksempler på hvordan Norge kan styrke sin posisjon som destinasjon for kompetent arbeidskraft. Blant høydepunktene var:

  • Laxmi Akkaraju, Chief Customer Officer i Cognite, som snakket om hvordan teknologibedrifter kan dra nytte av global talentmobilitet.
  • Rita Østbø Stobbs, Investment Manager i Invest in Rogaland, som presenterte samarbeid mellom bedrifter og lokale myndigheter.
  • Meghan Strand, Head of Welcome i Hub Agder, som delte suksesshistorier fra deres arbeid med å hjelpe nyankomne arbeidstakere å etablere seg.
  • Even Kvelland, Co-founder og CCO i Glint Solar, som fortalte om hvordan startups kan tiltrekke seg internasjonal kompetanse.
  • Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO, som understreket NHOs rolle i å sette dette temaet på dagsordenen.
Tekst fra PPT fra arrangementet
Osloregionen foreslo noen konkrete tiltak til både myndigheter, kommuner og fylker, og til næringslivet.

Veien videre
Møtet ga verdifulle innsikter og inspirerte til videre arbeid. En ting var alle enige om: Norge må handle raskt for å møte konkurransen fra andre land. Å tiltrekke internasjonal arbeidskraft handler ikke bare om å fylle ledige stillinger, men også om å sikre vekst og innovasjon for fremtiden.

Forhåpentligvis vil diskusjonene fra frokostmøtet gi næring til nye initiativer nasjonalt, regionalt og lokalt, slik at Norge kan bli en ledende aktør i den globale jakten på talent.

Takk til NHO og Anniken Hauglie, Inger Dyrnes og Kristine Alsvik som inviterte til frokostmøte.

Teamet utenlandsk kompetanse kommer også til å være et tema på NHOs årskonferanse 8. januar og Osloregionen gleder seg til å følge diskusjonene denne dagen og i etterkant.

Kontaktperson

Mari Strømsvåg

Spesialrådgiver

Internasjonal profilering og talentattraksjon (20% i Osloregionen, ellers for Byråd for Kultur og Næring, Oslo kommune)

Tlf +47 975 83 987
Send meg e-post