Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

Gode råd fra Oslo International Advisory Board

Visste du at Oslo har et eget International Advisory Board som gir råd om Oslos internasjonale merkevare?

 

Osloregionen fikk besøk av Oslo International Advisory Board i februar, og de kom med klare anbefalinger om hva Oslo og regionen bør gjøre for å sikre sin internasjonale posisjon etter pandemien.

 

Hvem er i Oslo International Advisory Board?

Oslo International Advisory Board (IAB) består av Professor Greg Clark (urbanist og rådgiver for 300+ byer), Martin Boisen (For the Love of Place), Geerte Udo (I amsterdam) og Mateu Hernández Maluquer (tidl. Barcelona Global).

Årlig møte i IAB

IAB møtes vanligvis årlig, og i februar 2023 kom styret til Oslo for å gi råd om Oslos internasjonale posisjon som by og region, slik de har gjort siden 2019. I tillegg til Osloregionen deltok Visit Oslo ved Christian Lunde og Oslo Business Region ved Siw Andersen, Andrea Nylund og Martine Mæland som en del av Team Oslo samarbeidet.

Se presentasjonen fra professor Greg Clark her. 

Konklusjon? Behov for mer samarbeid og økt fokus på profilering

Team Oslo var også en naturlig del av diskusjonen, og IAB gav gode råd i videre planlegging av samarbeidet. I tillegg fikk organisasjonen som deltok råd om posisjonering for internasjonal talentattraksjon, mulighetsrommet etter COVID-19 pandemien og behovet for å stadfeste Oslo attributter internasjonalt.

Konkrete råd fra IAB

  1. It is time to reignite the brand alliance for Oslo now, so that Oslo can have a fresh and successful post-pandemic cycle.
  2. Attention should be paid to promoting Oslo internationally, and also to encouraging the region to rediscover itself, and help to position Oslo within Norway as an important balancing source of resilience though diverse sectors, jobs, taxes, and talent formation.
  3. Develop the brand alliance though the Team Oslo approach. Start with convening 10-20 partners that are willing to work together on common strategy for next 2-3 years. Seek to enlist key organisations such as Airport, Universities, Large Firms, Cultural Institutions, and Financial Institutions. In addition to a core coalition, it would be wise to allocate resources to facilitate more flexible coalitions as well, not only looking for a structural multi-sector alliance, but also alliance-building as a managerial instrument to deliver the strategy.
  4. Develop the role of the City of Oslo as lead convenor of the brand alliance though a series of event and briefings and coordination activities.
  5. Develop the roles of Oslo Regional Alliance, Oslo Business Region, and Visit Oslo to provide content leadership for the alliance and to shape the programme of work.
Les hele rapporten fra møtet her

 

Møte med Oslo kommune

Oppstilte mennesker etter møte
Bakerst: Christian Lunde, Øyvind Såtvedt, Siw Andreasen Foran: Mateu Hernandez, Geerte Udo, Byråd Rina Mariann Hansen, Greg Clark og Martin Boisen

 

International Advisory Board møtte også med Byråd for Næring og Eierskap, Rina Mariann Hansen for å gi sine anbefalinger til Oslo kommune og videre arbeids med bærekraftig reiselivsstrategien, Team Oslo og generell profilering av Oslo internasjonalt.

 

Osloregionen lagde også noen videosnutter fra møtet, se hva IAB sine medlemmer mener om Oslo og regionen!

What do they love about Oslo?

What are some opportunities Oslo and the region shouldn’t miss out on?

Se hele intervjuet med Øyvind Såtvedt og Greg Clark her