Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

Fritak i bompenger for gasskjøretøy i takstgruppe 2

Biogass vil bli en alt mer viktig del av klimaløsningen for tungtransporten. Carbon Limit har i en rapport til Miljødirektoratet anslått potensialet for biogassproduksjon i Norge til 2,5 – 3 TWh, og bransjen mener selv at 10 TWh er realistisk. Dersom vi forutsetter at vi bruker 3 TWh biogass til tungtransporten har vi potensial til å redusere klimagassutslipp med nesten 1 million tonn CO2.

 

Det er omtrent det dobbelte av klimagevinsten fra en halv million el-biler. Biogass er en svært lønnsom og effektiv klimaløsning for transport.

Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner legge til rette for biogassproduksjon og utrulling av fyllestasjoner?

Kommuner og fylkeskommuner må sikre råstoff til biogassproduksjon. Det vil si å sørge for at kommunene samler inn biologisk avfall, enten det er fra privatpersoner eller næringer.

I dag går mye ressurser som kunne vært utnyttet til biogassproduksjon til spille. Kommuner har også mye de skal ha sagt på plassering av fyllestasjoner. Gjennom å bruke sin innkjøpsmakt kan kommuner og fylkeskommunen bidra til å sikre at det etableres nye fyllestasjoner. Her er samarbeid på tvers av kommune og fylkeskommune svært viktig. Volumet fra en enkelt kommune blir fort for lite til å sikre produksjon til en fyllestasjon.

Fritak i bomringen

I dag har el- og hydrogenbiler i takstgruppe 2 (lastebiler og store varebiler med en vekt over 3.500 kg) bompengefritak. Det har tidligere vært tekniske begrensninger i systemet for bompenger, AutoPass. Men i september 2023 fikk Statens vegvesen oppdrag fra Samferdselsdepartementet om å gjøre det mulig å innføre fritak eller reduserte takster for lette el-varebiler og tunge gasskjøretøy i alle bompengeprosjekter, gjennom AutoPASS- systemet. Nå er denne ordningen på plass, og Statens vegvesen har nylig endret takstretningslinjene slik at det er åpnet for at lokale myndigheter kan fastsette fritak for disse kjøretøyene, på lik linje med dagens ordning for tyngre el- og hydrogenkjøretøy.

For å innføre et fritak i den enkelte bomstasjon er et lokalpolitisk vedtak fra den aktuelle kommunen nødvendig. Da vil bompengeselskapet sende søknad om nytt takstvedtak til Vegdirektoratet, hvor takstvedtaket vil bli fattet og fritaket innført.

Dette vil være et målrettet og relativt enkelt virkemiddel, som kan bidra til reduksjon av CO2-utslipp, og realisering av fylkeskommunenes og kommunenes klimamål ved at flere aktører i transportbransjen kan velge å satse på mer miljøvennlige kjøretøy. Dette vil igjen kunne bidra til å øke salgsverdien av biogasskjøretøy, og være et viktig skritt mot målet om at 100% av alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipps- eller biogassteknologi. Rambøll Energi har beregnet at et bompengefritak kan medføre en utskifting av om lag 70 prosent av kjøretøyene fram mot 2030.

Fra lanseringen av Innlandsporten i Stange. Foto: Kristian Singh-Nergård

Bompengefritak for biogass-kjøretøy i takstgruppe 2 er idag vedtatt i Oslopakke 3, Miljøpakken Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim. Bypakke Nedre Glomma har også nylig bekreftet fritak, hvor det gjøres gjeldende i minst 10 år. Nedre Glomma skriver videre at det skal vurderes en miljødifferensiering mot fossile kjøretøy, hvis det er aktuelt å innføre betaling for tunge gasskjøretøy etter utløpet av tiårsperioden.

Flere andre kommuner arbeider nå med realisering av fritak og summen av dette vil være avgjørende for investeringer i biogassteknologi.

Det bør vurderes å sidestille biodrivstoff med el-lastebil. For bransjen er en langsiktig økonomisk forutsigbarhet en avgjørende faktor for omstilling, og vi vil derfor også anbefale å innføre en minimumsperiode sammen med vedtak.

Andre tiltak

Andre økonomiske virkemidler å vurdere er eksempelvis fri parkering for vare- og lastebiler på el – hydrogen – biogass, og at de samme kjøretøyene unntas fra rushtidsavgift.

Fylker kan også tilrettelegge og gi støtte til etablering av fyllestasjoner. Dette vil kunne gi gode ringvirkninger for brukere av transportører i fylket.

Det vil også være viktig at kommuner og fylker bruker innkjøpsmakten, og stiller krav om å likestille biogass med nullutslipp i offentlig innkjøp av utstyr eller tjenester.